스위스 ULTIMO 프로젝트 자율주행차 혁신

해외는 지금 해외는 지금

 

자율주행자동차 시장, 가파른 성장률 보일 것으로 예상되는 지역적 요구사항 및 규정에 대한 충분한 사전조사를 통해 프로젝트 참여기반 마련 필요 자율주행자동차 시장, 가파른 성장률 보일 것으로 예상되는 지역적 요구사항 및 규정에 대한 충분한 사전조사를 통해 프로젝트 참여기반 마련 필요

개요, 개요, 엉성한 줄거리. 개요, 개요, 엉성한 줄거리.

최근 AI에 대한 세계적인 관심이 급증하고 있는 가운데 AI와 빅데이터를 자율주행에 접목하는 기사도 쉽게 접할 수 있습니다. 스위스는 2022년부터 2026년까지 진행되는 ‘호라이즌 유럽 ULTIMO 프로젝트(Horizon Europe ULTIMO project)’에 참가하고 있습니다. 취리히 무역관은 ULTIMO 프로젝트에 대한 정보를 제공함과 동시에 스위스의 자율주행 자동차 개발에 대한 현황을 살펴보고자 합니다. 자율주행차란? 최근 AI에 대한 세계적인 관심이 급증하고 있는 가운데 AI와 빅데이터를 자율주행에 접목하는 기사도 쉽게 접할 수 있습니다. 스위스는 2022년부터 2026년까지 진행되는 ‘호라이즌 유럽 ULTIMO 프로젝트(Horizon Europe ULTIMO project)’에 참가하고 있습니다. 취리히 무역관은 ULTIMO 프로젝트에 대한 정보를 제공함과 동시에 스위스의 자율주행 자동차 개발에 대한 현황을 살펴보고자 합니다. 자율주행차란?

 

[자료:한국정보통신기술협회 TTA저널 197호(2021.09.)] 전 세계 전기차 및 자율주행자동차 시장 현황 [자료:한국정보통신기술협회 TTA저널 197호(2021.09.)] 전 세계 전기차 및 자율주행자동차 시장 현황

1) 전기차 시장 규모 및 수요 전망 자율주행은 주로 전기를 에너지원으로 활용합니다. 빠른 반응 속도와 안정성으로 완성차 기업들은 전기차 플랫폼을 기반으로 자율주행 기술을 발전시키고 있습니다. 이를 통해 세계 전기차 시장 규모는 2023년 2555억4000만달러에 이르고 2024년부터 2033년까지 연평균 성장률 23.4%로 성장해 2033년까지 약 2조1088억달러에 이를 것으로 예상됩니다. <세계 전기차 시장의 규모와 전망> 1) 전기차 시장 규모 및 수요 전망 자율주행은 주로 전기를 에너지원으로 활용합니다. 빠른 반응 속도와 안정성으로 완성차 기업들은 전기차 플랫폼을 기반으로 자율주행 기술을 발전시키고 있습니다. 이를 통해 세계 전기차 시장 규모는 2023년 2555억4000만달러에 이르고 2024년부터 2033년까지 연평균 성장률 23.4%로 성장해 2033년까지 약 2조1088억달러에 이를 것으로 예상됩니다. <세계 전기차 시장의 규모와 전망>

[자료:프레지던스리서치(2024.02.)] 2023년 전 세계 대륙별 전기차 시장 점유율에서 유럽 지역은 16.3%를 차지했습니다. 특히 독일과 노르웨이는 유럽 지역의 주요 시장에서 재정적 지원 및 인프라 개발과 같은 정부의 적극적인 정책으로 연평균 약 40%의 성장세를 보이고 있습니다. <2023년 대륙별 전기차 시장점유율> [자료: 프레지던스 리서치(2024.02.)] 2023년 전 세계 대륙별 전기차 시장 점유율에서 유럽 지역은 16.3%를 차지했습니다. 특히 독일과 노르웨이는 유럽 지역의 주요 시장에서 재정적 지원 및 인프라 개발과 같은 정부의 적극적인 정책으로 연평균 약 40%의 성장세를 보이고 있습니다. <2023년 대륙별 전기차 시장 점유율>

[자료:프레지던스리서치(2024.02.)] 2)자율주행 자동차 시장 규모 및 수요 전망, 전 세계 자율주행 자동차 시장 규모는 2022년 1217억8000만달러로 추산되며, 2032년에는 약 2조3539억3000만달러에 이를 것으로 예상됩니다. 2023년부터 2032년까지 연평균 복합성장률(CAGR)은 35%에 이를 것으로 기대됩니다. <전 세계 자율주행 자동차 시장의 규모와 전망> [자료:프레지던스리서치(2024.02.)] 2)자율주행 자동차 시장 규모 및 수요 전망, 전 세계 자율주행 자동차 시장 규모는 2022년 1217억8000만달러로 추산되며, 2032년에는 약 2조3539억3000만달러에 이를 것으로 예상됩니다. 2023년부터 2032년까지 연평균 복합성장률(CAGR)은 35%에 이를 것으로 기대됩니다. <전 세계 자율주행 자동차 시장의 규모와 전망>

[자료:프레지던스 리서치(2023.09.)] <전 세계 자율주행차 대수 및 전망> (단위:천대) [자료:프레지던스 리서치(2023.09.)] <전 세계 자율주행차 대수 및 전망> (단위:천대)

[자료: Statista (2023.08.)] 3)자율주행기술 분야별 주요기업 <2023 자율주행기술 종합순위> [자료: Statista (2023.08.)] 3)자율주행기술 분야별 주요기업 <2023 자율주행기술 종합순위>

순위기업명1Mobileye(Intel)2Waymo3Baidu4Cruise(GM)5Motional(현대자동차그룹-Aptiv)6NVIDIA7Aurora8WeRide9Zoox(Amazon)10Gatik 순위기업명1Mobileye(Intel)2Waymo3Baidu4Cruise(GM)5Motional(현대자동차그룹-Aptiv)6NVIDIA7Aurora8WeRide9Zoox(Amazon)10Gatik

[Source: Guidehouse Insights (September 2023), Zurich Trade Center’s own editing] (1) Cognitive technology company hWaymo Waymo is developing leading autonomous driving technology as Google’s autonomous subsidiary. As a leading player in cognitive technology using sensors such as LiDAR, radar, camera, and ultrasound, we currently have 29 cameras installed in the Jaguar I-PACE. Radar uses millimeter frequencies to boast effective technology in rain, fog, and snow, and uses high-resolution map and map learning techniques to help accurately identify the location and surrounding environment of the vehicle. Using decades of experience in high-performance computing, imaging, and AI, hNVIDIA has established a platform to continuously improve performance through OTA (Over-The-Air) updates. It builds omnidirectional systems from hardware, software, and infrastructure to provide users with a comprehensive autonomous driving system. In particular, we are improving the accuracy of recognizing things on the road by utilizing self-developed automatic labeling pipeline technology. (2) ㅇ Mobileye (Intel Mobile Eye), a judgment technology company, is the world’s first company to develop an advanced driving support system (ADAS) and became a hot topic when Intel acquired it in 2017. BMW is known to be equipped with Mobile Eye technology, and more than 150 million vehicles around the world are equipped with Mobile Eye technology. At the 2024 CES exhibition, it attracted a lot of attention by introducing innovative pro-lesser-rider-camera integration technology. Road experience management (REM) through mapping technology, rule-based responsibility sensitive safety driving (RSS) policies, and True Redundancy based on camera, radar and rider technology enhance the stability of the driving environment. (3) Control technology company hGatikGatik is a company that develops self-driving robot truck solutions and provides short-distance commercial transportation services. Gatik’s control technology is responsible for route planning and control of vehicles and supports safe and efficient transportation. Using algorithms, the optimal route is determined in consideration of delivery schedules, traffic conditions, road restrictions, etc., and the remote monitoring system allows real-time monitoring of vehicle conditions and measures to be taken. Swiss self-driving car market [Source: Guidehouse Insights (September 2023), Zurich Trade Center’s own editing] (1) Cognitive technology company hWaymo Waymo is developing leading autonomous driving technology as Google’s autonomous subsidiary. As a leading player in cognitive technology using sensors such as LiDAR, radar, camera, and ultrasound, we currently have 29 cameras installed in the Jaguar I-PACE. Radar uses millimeter frequencies to boast effective technology in rain, fog, and snow, and uses high-resolution map and map learning techniques to help accurately identify the location and surrounding environment of the vehicle. Using decades of experience in high-performance computing, imaging, and AI, hNVIDIA has established a platform to continuously improve performance through OTA (Over-The-Air) updates. It builds omnidirectional systems from hardware, software, and infrastructure to provide users with a comprehensive autonomous driving system. In particular, we are improving the accuracy of recognizing things on the road by utilizing self-developed automatic labeling pipeline technology. (2) ㅇ Mobileye (Intel Mobile Eye), a judgment technology company, is the world’s first company to develop an advanced driving support system (ADAS) and became a hot topic when Intel acquired it in 2017. BMW is known to be equipped with Mobile Eye technology, and more than 150 million vehicles around the world are equipped with Mobile Eye technology. At the 2024 CES exhibition, it attracted a lot of attention by introducing innovative pro-lesser-rider-camera integration technology. Road experience management (REM) through mapping technology, rule-based responsibility sensitive safety driving (RSS) policies, and True Redundancy based on camera, radar and rider technology enhance the stability of the driving environment. (3) Control technology company hGatikGatik is a company that develops self-driving robot truck solutions and provides short-distance commercial transportation services. Gatik’s control technology is responsible for route planning and control of vehicles and supports safe and efficient transportation. Using algorithms, the optimal route is determined in consideration of delivery schedules, traffic conditions, road restrictions, etc., and the remote monitoring system allows real-time monitoring of vehicle conditions and measures to be taken. Swiss self-driving car market

<Market size and outlook for automatic operation and sensor technology in Switzerland> (unit: US$1 billion) <Market size and outlook for automatic operation and sensor technology in Switzerland> (unit: US$1 billion)

[Source: Statista(2023.08)] Switzerland’s autonomous driving market continues to grow, but the reality is that the revision of road traffic laws on autonomous driving is lagging behind other European countries. Germany is already the first self-driving legal pioneer in the world to have legal appropriateness for fully self-driving Level 4 in certain areas starting in 2021, while Switzerland can only do so far if safety personnel are on board with it. Switzerland is also expected to accelerate the development of self-driving cars. On March 17, 2023, the Swiss Federal Road Traffic Act passed a bill that allows level 4 to 5 operations that no longer require safety personnel boarding conditions, allowing vehicles to operate in authorized areas without safety personnel boarding. The government is currently preparing related regulations, which are expected to take effect in early 2025. Until the relevant laws and regulations are fully introduced under Article 106-5 of the Swiss Road Traffic Act, self-driving cars can be allowed on pre-approved roads if they meet the standards prescribed by the Road Traffic Act to the extent deemed necessary. The following vehicles are permitted. – Driver Required Vehicles: Vehicles that still require drivers but can operate in certain sections in automatic mode – Unmanned Vehicles: Vehicles with a driverless route – Vehicles equipped with an automatic parking system – (dual mode) Vehicles that can be parked without drivers are commercially available and passengers and freight are allowed. What is the ULTIMO project? [Source: Statista(2023.08)] Switzerland’s autonomous driving market continues to grow, but the reality is that the revision of road traffic laws on autonomous driving is lagging behind other European countries. Germany is already the first self-driving legal pioneer in the world to have legal appropriateness for fully self-driving Level 4 in certain areas starting in 2021, while Switzerland can only do so far if safety personnel are on board with it. Switzerland is also expected to accelerate the development of self-driving cars. On March 17, 2023, the Swiss Federal Road Traffic Act passed a bill that allows level 4 to 5 operations that no longer require safety personnel boarding conditions, allowing vehicles to operate in authorized areas without safety personnel boarding. The government is currently preparing related regulations, which are expected to take effect in early 2025. Until the relevant laws and regulations are fully introduced under Article 106-5 of the Swiss Road Traffic Act, self-driving cars can be allowed on pre-approved roads if they meet the standards prescribed by the Road Traffic Act to the extent deemed necessary. The following vehicles are permitted. – Driver Required Vehicles: Vehicles that still require drivers but can operate in certain sections in automatic mode – Unmanned Vehicles: Vehicles with a driverless route – Vehicles equipped with an automatic parking system – (dual mode) Vehicles that can be parked without drivers are commercially available and passengers and freight are allowed. What is the ULTIMO project?

<ULTIMO Project Information> <ULTIMO Project Information>

구분내용리드파트너DB Regio 참여파트너 Pforzheim University, Ruter AS, Navya, About YoGoKo, Sensive 4, Trapeze Group, UITP, Padam Mobility, Capgemini , Bax & Company , CERTH , Siemens , Certralesuplelec , ARTHUR’s LEALGAL , UniversitèdeGenève , Transpublic’s GEIS (TP) , モバイルについてですシンニング SARl(MT), ArgYou, Rèpublique et Canton de Genève, SAAM, Open Geneba, ZF 지역헤르포르트(독일), 오슬로(노르웨이), 제네바(스위스) 도입차량 SAE 레벨 4 미니버스 15 대최대속도 60/h 구분내용리드파트너DB Regio 참여파트너 Pforzheim University, Ruter AS, Navya, About YoGoKo, Sensive 4, Trapeze Group, UITP, Padam Mobility, Capgemini , Bax & Company , CERTH , Siemens , Certralesuplelec , ARTHUR’s LEALGAL , UniversitèdeGenève , Transpublic’s GEIS (TP) , モバイルについてですシンニング SARl(MT), ArgYou, Rèpublique et Canton de Genève, SAAM, Open Geneba, ZF 지역헤르포르트(독일), 오슬로(노르웨이), 제네바(스위스) 도입차량 SAE 레벨 4 미니버스 15 대최대속도 60/h

 

새 법안은 스위스의 혁신을 더욱 촉진시키고 새로운 자율주행 이동 서비스를 위한 길이 열릴 것으로 보입니다. 스위스 연방도로청(FEDRO)은 자율주행차 시범 테스트에 대한 재정적 지원으로 긍정적입니다. 이미 스위스에 중요한 결과를 가져온 다양한 파일럿 프로젝트를 승인했으며, 그 중에서도 가장 큰 연구 프로젝트인 ULTIMO 프로젝트입니다. ULTIMO 프로젝트의 리더 기관인 DB Regio 관계자에 따르면 자율주행 미니버스 제작을 위해 현재 각국 파트너사들은 전 세계 자율주행 자동차 기술 기업들과 협력을 모색하고 있다고 밝혔습니다. 이와 관련하여 취리히 무역관은 ULTIMO 프로젝트 파트너사 중 하나인 tpg 제네바 교통공사와 협력하여 국내에서 핀포인트 상담회를 개최하고 한국 기업과 상담을 주선한 바 있습니다. DB 레지오 프로젝트 관계자에 따르면 현재 전 세계 자율주행 기술 기업을 발굴 중이며 기업 선정은 2025년 확정될 것이라고 말했습니다. 스위스 레벨4 자율주행자동차 법안이 통과되면서 앞으로 제네바 시민들이 이용하는 대중교통이 레벨4 자율주행자동차가 될 움직임이 기대됩니다. <스위스 자율주행 관련 프로젝트(2021~2024)> 새 법안은 스위스의 혁신을 더욱 촉진시키고 새로운 자율주행 이동 서비스를 위한 길이 열릴 것으로 보입니다. 스위스 연방도로청(FEDRO)은 자율주행차 시범 테스트에 대한 재정적 지원으로 긍정적입니다. 이미 스위스에 중요한 결과를 가져온 다양한 파일럿 프로젝트를 승인했으며, 그 중에서도 가장 큰 연구 프로젝트인 ULTIMO 프로젝트입니다. ULTIMO 프로젝트의 리더 기관인 DB Regio 관계자에 따르면 자율주행 미니버스 제작을 위해 현재 각국 파트너사들은 전 세계 자율주행 자동차 기술 기업들과 협력을 모색하고 있다고 밝혔습니다. 이와 관련하여 취리히 무역관은 ULTIMO 프로젝트 파트너사 중 하나인 tpg 제네바 교통공사와 협력하여 국내에서 핀포인트 상담회를 개최하고 한국 기업과 상담을 주선한 바 있습니다. DB 레지오 프로젝트 관계자에 따르면 현재 전 세계 자율주행 기술 기업을 발굴 중이며 기업 선정은 2025년 확정될 것이라고 말했습니다. 스위스 레벨4 자율주행자동차 법안이 통과되면서 앞으로 제네바 시민들이 이용하는 대중교통이 레벨4 자율주행자동차가 될 움직임이 기대됩니다. <스위스 자율주행 관련 프로젝트(2021~2024)>

 

*: 물리적인 개체나 시스템을 디지털적으로 복제한 가상 모델 [자료: Swiss Association for Autonomous Mobility, 취리히 무역관 자체편집] 시사점 *: 물리적인 개체나 시스템을 디지털적으로 복제한 가상 모델 [자료: Swiss Association for Autonomous Mobility, 취리히 무역관 자체편집] 시사점

자율주행 자동차 시장은 꾸준한 성장세를 보이고 있으며, 특히 최근에는 소프트웨어(SW), 반도체, 첨단운전자지원시스템(ADAS) 분야에서 뛰어난 기술력을 보유한 정보통신기술(ICT) 기업들이 새롭게 시장에 뛰어들고 있습니다. 동시에 완성차 업체와 ICT 기업 간 경쟁과 협력이 강화되고 있으며 스타트업 인수, 합작사 설립, 수평적 협력 등 다양한 전략을 통해 시장에서의 위치를 공고히 하고 있습니다. 현재는 완성차를 중심으로 프로젝트가 진행되고 있지만, 주요 부품을 제조하는 우리 기업들도 국제 규정과 인증을 포함한 지역적 요구사항에 대한 이해와 지적재산권 규정에 대한 충분한 사전 조사를 통해 향후 프로젝트 참여 기반을 마련할 필요가 있다고 판단됩니다. 자율주행 자동차 시장은 꾸준한 성장세를 보이고 있으며, 특히 최근에는 소프트웨어(SW), 반도체, 첨단운전자지원시스템(ADAS) 분야에서 뛰어난 기술력을 보유한 정보통신기술(ICT) 기업들이 새롭게 시장에 뛰어들고 있습니다. 동시에 완성차 업체와 ICT 기업 간 경쟁과 협력이 강화되고 있으며 스타트업 인수, 합작사 설립, 수평적 협력 등 다양한 전략을 통해 시장에서의 위치를 공고히 하고 있습니다. 현재는 완성차를 중심으로 프로젝트가 진행되고 있지만, 주요 부품을 제조하는 우리 기업들도 국제 규정과 인증을 포함한 지역적 요구사항에 대한 이해와 지적재산권 규정에 대한 충분한 사전 조사를 통해 향후 프로젝트 참여 기반을 마련할 필요가 있다고 판단됩니다.

그 내용은 KOTRA 해외시장 뉴스에서 발췌했습니다. <저작권자 ⓒ KOTRA & KOTRA 해외시장뉴스 > 원본 링크 : 바로가기 자료 : ULTIMO 프로젝트 홈페이지, 스위스연방도로청, 스위스자율주행협회, 독일연방 디지털교통부, 미국자동차공학회, 미국도로교통안전국, 한국정보통신기술협회, KOTRA 취리히무역관 자료 종합 그 내용은 KOTRA 해외시장 뉴스에서 발췌했습니다. <저작권자 ⓒ KOTRA & KOTRA 해외시장뉴스 > 원본 링크 : 바로가기 자료 : ULTIMO 프로젝트 홈페이지, 스위스연방도로청, 스위스자율주행협회, 독일연방 디지털교통부, 미국자동차공학회, 미국도로교통안전국, 한국정보통신기술협회, KOTRA 취리히무역관 자료 종합

 

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